De pedagogen op hun gezicht

Dit is al een tijdje bekend, maar ik vond dat ik maar een beetje moest helpen aan de verspreiding hiervan. Op 30 april stond in De Standaard een artikel met de mooie kop “Abstracte wiskunde leert beter dan praktische voorbeelden”. Wat schrijven ze daarin? Wel, de alwetende pedagogen verkondigen reeds jaren dat wiskunde (en bij uitbreiding alle wetenschappen) veel te droog en saai zijn. En dat het wiskunde-onderwijs moet opgefleurd worden met dwaze verhaaltjes en oh zo toffe prentjes. Dan zullen de leerlingen het beter snappen… Dat de alwetende pedagogen gewoonlijk geen fluit van beta-wetenschappen weten, is natuurlijk maar een klein detail. En dan komen een paar Amerikaanse onderzoekers op de proppen die eens getest hebben hoe de leerlingen wiskunde het best opnemen. Blijkt dat toch wel via abstractie te zijn zeker. Wat een verrassing… Is toevallig abstractie niet de kracht van de wiskunde? Zo ver hadden ze waarschijnlijk nog niet gedacht. Die brave onderzoekers schrijven daar dan natuurlijk een mooi artikeltje over, dat verschijnt in Science, en onzen Standaard pakt het op.
En zo weten jullie ook dat abstractie veel efficienter is dan pedagogische wauwelverhaaltjes.

This entry was posted in Algemeen, Wiskunde. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>